Kuchyně

Rohlík? Ne, díky…

21.7.2017  | 
DSC_0269-1024x680

Už mám dost nafouklého břicha a pocitu, že jsem jak balón. Dlouho jsem si lámala hlavu nad tím, co mi vážně ve stravování nesedí a světě div se – pečivo. Klasické, celozrnné, tmavé, prostě jakákoliv podoba. Nemám to tak, že bych pečivo momentálně nejedla, ale snažím se ho vyřadit z jídelníčku, jak jen to jde. Samozřejmě nesmím jít do řeznictví, kde dělají mou oblíbenou paštiku …. Ta zkrátka na čerstvý chleba s křupavou kůrkou patří. Zpracovala jsem pro Vás malý přehled, jaké pečivo je vhodné například při dietě a nebo zkrátka jen, abyste měli přehled co vlastně svému tělu dáváte.

Za mě jsou TOP chleby z Lidlu – mají je hned vedle makových závinů a podobných dobrot. :) Jsou celé ze semínek a hrubě namleté pšenice, skvěle zasytí a moc dobře chutnají. Bohužel dlouho nevydrží, i když je skladujete v lednici, jako například já. Proto se někdy uchýlím ke klasickým sucharům. Vydrží velmi dlouho, jsou chutné a miluje je i můj syn a muž.

477404252

Jednotlivé druhy pečiva – co skrývají:

Pšeničné bílé pečivo

Obyčejné tukové rohlíky, bagety, sladké koláčky, muffiny a podobné laskominy jsou zdraví prospěšné ze všech druhů pečiva nejméně. Kromě „prázdných“ kalorií, pocházejících ze sacharidů, tělu nedodají téměř žádné jiné živiny.

Vícezrnné pečivo

Ačkoliv zní jeho název zdravěji, je toto pečivo jen běžné pšeničné nebo pšenično-žitné pečivo, které v pekárně obohatili o další obilniny. V případě pětizrnného pečiva je druhů obilovin pět, u vícerznného najdete obilnin různý počet. Neznamená to ale, že je vyráběno z celých zrn obilí.

Celozrnné pečivo

Mouka na pečení celozrnného pečiva je umletá z celých zrn – i z klíčků a slupek. Najdete v něm proto vlákninu, vitamíny, minerály a trochu zdravého tuku. Na hubnutí je vhodné, ale myslete na to, že má stále dost sacharidů a vyšší energetickou hodnotu. Celozrnné pečivo může být klidně hodně světlé, proto se při nákupu neřiďte jeho barvou, ale popiskem, který musí uvádět, o jaký druh pečiva se jedná. Tmavé kousky bývají dobarvovány pro efekt, ale celozrnné být vůbec nemusí. Ani to, že je rohlík viditelně posypaný semínky, neznamená, že je celozrnný.

Trvanlivé pečivo

Knäckebroty, rýžové chlebíky a další suchary mají tu výhodu, že dlouho vydrží. Těm rýžovým se raději vyhněte – mají vysoký glykemický index a jsou v podstatě čistým cukrem. Celozrnné knäckebroty a suchary určitě neublíží.

Večerní pečivo – vyrábí např. Penam nebo hradeckapekarna.cz

Hitem posledních měsíců je večerní pečivo se sníženým podílem sacharidů. Ty jsou nahrazeny tučnějšími semínky a bílkovinami, takže energetická hodnota je relativně zachována, ale k salátu se odpoledne a večer hodí určitě víc, než jeho sacharidy nabití bráškové.

Suchary – moje nej

Suchary jsou zdravou alternativou pečiva, především toho světlého, které je často označováno za zdroj prázdných kalorií, jelikož tyto kalorie nemají pro tělo žádný výživový přínos a jdou do tuků.

Kdy jíst suchary:

Suchary se doporučují konzumovat především v dopoledních hodinách k snídani a svačině. Výbornou snídaní jsou suchary pomazané tvarohem s plátkem kvalitní šunky. Svačina –  suchary s cottage sýrem, či s nakrájenými cherry rajčaty.

54562_e042c9163e

Jak si vybrat správné suchary?

Ať už se jedná o jakékoliv suchary, to že neobsahují jednoduchý cukr a tuk, je téměř u všech stejné. Stejně tak jelikož se jedná o potravinu z obilovin, představuje pro nás zdroj sacharidu, tudíž nemůžeme očekávat ani vysoké hodnoty bílkovin. Co by nás ale mělo zajímat, je druh obilovin, ze které se suchary vyrábí a jak vysoký mají obsah vlákniny.

Porovnáme zde tři druhy sucharů:

Produkt
100g
kJ Kcal B S T Vláknina
Běžný suchar 1435 342 10 70,8 1,8 3,9
BonaVita 1185 282 10,2 55,1 2 10,1
KNUSPI 1264 303 9,9 59,5 1,4 13


Běžné, levné suchary
 se vyrábí často z kukuřičné mouky, což by mohl být problém z hlediska glykemického indexu, proto byste je nikdy neměli chroupat samotné, ale s přídavkem bílkoviny, například s plátkem sýra nebo šunky. Na druhou stranu kukuřičná mouka neobsahuje lepek a je tak vhodná pro bezlepkovou dietu. Další mouky, ze kterých se vyrábí suchary, jsou žitná a pšeničná. Nicméně levné suchary mají obsah vlákniny velmi nízký, a tak ve finále fungují jenom jako „plnidlo“ aniž by našemu tělu poskytovali nějaké benefity.O poznání lépe jsou na tom Active křehké plátky s vlákninou a slunečnicovými semínky od značky BONAVITA. Tyto suchary mají trojnásobně vyšší obsah vlákniny a navíc obsahují slunečnicová semínka, která jsou zdrojem nenasyceným mastných kyselin, které tvoří součást zdravých tuků. Největší množství vlákniny obsahují Crispbread fitness – suchary s vlákninou od značky KNUSPI.

Většina křehkých chlebíku se vyrábí i s různými příchutěmi. Ať už je to sýrová, zeleninová, či jiná příchuť, vždy se podívejte, z čeho tato příchuť vznikla. Zda se jedná o přidání dané složky do výrobku, nebo jde jen o náhražku v podobě aromatu často v kombinaci se zvýrazňovačem chuti.

Ne všechno, co se třpytí, je zlato. Výrobky, obecně považované za zdravé, zdravými být nemusí. O kvalitě potraviny nic nevypovídá nádherný obal,  ani vyhlášená značka nemusí vždy zaručovat kvalitní výrobek. Proto se nespokojte s reklamními hesly na přebale potravin, ale mrkněte se vždy na složení.

54850_8c27102d16

 

Žebříček od nejvhodnějších po nejméně vhodné pečivo při dietě.

1. Lisované chleby

Charakteristika:To jsou přesně ty lepené, balené, čtvercové chleby, které od sebe jdou špatně oddělit. Mezi lidmi nepříliš oblíbené, někdy kvůli tomu, že po nich je těžko od žaludku.

Hodnocení: Jedná se o nejvhodnější chleby pro redukci hmotnosti, jde o namleté obilí s přídavkem soli, vody a někdy droždí. Tedy málo surovin, málo technologických procesů – tím si potravina zachovává přirozenost a vysokou biologickou hodnotu pro vaše tělo.

2. Kváskové chleby

Charakteristika: Celozrnné nebalené čerstvé, najdete je v bioochodech či na farmářských trzích.

Hodnocení: Stoprocentně žitný kváskový, špaldový či grahamový chléb je výborný pro vysoký obsah vlákniny v moukách. Kvalitní kváskový chléb tělu dodá díky kvásku tak potřebné probiotické bakterie. Jen opatrně v případě špaldy, která má stále agresivnější lepek než žitná mouka.

3. Křehké plátky

Charakteristika: Tenké plátky suchých chlebíčků, doporučované coby dietní svačinky.

Hodnocení: Mají nízkou energetickou hodnotu, nízký obsah tuku, obsahují vlákninu, sice vyšší glykemický index a jsou nevhodné, pokud by se jedly pouze samotné, což mnozí lidé dělají. Pokud je ale jíte s dostatkem zeleniny – nejlépe aspoň 200 g – a taky s bílkovinou a trochou zdravých tuků, tím se glykemický index podstatně sníží.

4. Pufované chleby

Charakteristika: Známé jako polystyrenové.

Hodnocení: U redukce hmotnosti mají tu výhodu, že neobsahují přidaný tuk – pokud se do nich nepřidávají navíc semínka. Z hlediska glykemického indexu ale vhodné nejsou – polysacharidy jsou štěpené na lehce stravitelné škroby, po kterých za chvíli máte hlad. Zvyšují hladinu krevního cukru, a tím se právě hlad dostaví rychleji.

5. Suchary

Charakteristika: Není suchar jako suchar a je potřeba číst obaly potravin, z čeho je vyrobený. Od toho se také odvíjí glykemický index.

Hodnocení: Běžné, levné suchary se vyrábí často z kukuřičné mouky, která má vysoký Glykemický Index. Je proto nutné (stejně jako u pufovaných) k nim přidat například plátek šunky nebo sýra než je jíst samotné. O poznání lepší jsou suchary, které jsou vyrobené například z grahamové nebo žitné mouky a u kterých je přidané například slunečnicové semínko. Obsah tuku je sice vyšší, ale zato sníží glykemický index.

6. Tmavý chléb

Charakteristika: Jde o bílé pečivo s přídavkem malého množství celozrnné mouky (někdy i vláknina nebo semínka navíc).

Hodnocení: Nutričně je o něco lepší, ale mezi top potraviny se neřadí. Hnědá barva je chlebům dodávaná přídavkem sladu nebo karamelového barviva. Tyto ingredience nejsou zdraví škodlivé, jen zdánlivě připomínají zdravý chléb.

7. Bílý chléb

Charakteristika: Nejoblíbenější české pečivo.

Hodnocení: Jedná se o produkt z bílé pšeničné mouky s vysokým GI, chybí vitaminy, minerální látky, stopové prvky a vláknina. Bílý chléb Vás zasytí podstatně méně a budete mít po něm brzy hlad. Pokud chcete hubnout, vynechte ho.

8. Krekry

Charakteristika: Sušenky, na něž vás v reklamách často zvou jako na svačinku.

Hodnocení: Vypadají většinou jako netučné suché sušenky, ale na obalu potravin u nich často najdete vysoké hodnoty tuků, bohužel nejen ze zdravých semínek. Nespokojte se s lákavým názvem produktu, ale čtěte jeho složení.

Tak jak jste na tom? Máte ještě stále chuť na bílé rohlíky s máslem a medem ? :)

Jaké pečivo volíte Vy?

Krásný den

B.

Zdroj: http://hungrypanda.cz/banana-bread-cheesecake
http://zeny.iprima.cz/diety-cviceni/pecivo-pri-hubnuti-jake-si-vybrat
foto Thinkstock

Mohlo by se Vám líbit