Volný čas

Nekupujte zajíce v kabelce! Na co si dát pozor při nákupu nového kousku?

30.11.2018  | 
IMG_2920

Upřímně, k sepsání tohoto článku mě vedla jedna událost. Dostala jsem značkovou kabelku, určitě stála několik tisíc, takže při pohledu na značku a kabelku jsem ani chvíli nepochybovala o tom, že za ty peníze musí být přeci z kůže, dokonce v tom domnění žil i ten, který mi tu kabelku koupil. Jaké bylo naše překvapení při pohledu na složení – gratulujeme, právě jste koupili kus plastu za několik tisíc. Navíc jsou tu Vánoce, Black friday, akce, slevy, před Vánoci, po nich… no prostě je dost těžké odolat, zvlášť, když je váš vysněný kousek k dostání za půlku. Takže než podlehnete, ať protože chcete udělat radost sobě nebo svým nejbližším, zeptali jsme se na pár důležitých rad té nejpovolanější – Evy Šedinové z Elegy.


Nadčasovost vs. trendy

Společnost se ubírá směrem udržitelnosti. Je tedy na zváženou, zda si pořídit několik trendy kabelek za pár korun, nebo pečlivě vybírat kvalitní materiály, provedení a nadčasovost. „Přestože tento trend nám dlouhodobě snižuje tržby, samozřejmě jej kvitujeme. Chceme, aby kabelka byla opravdovým společníkem a ženu doprovázela léta,“ říká Eva. „Často se do naší prodejny v Třebechovicích pod Orebem vydají muži s cílem koupit kabelku své ženě či přítelkyni. Bohužel, téměř stejně často po příchodu zjistí, že vlastně netuší, jaké kabelky má jeho žena už doma, jaké barvy má ráda a jak se vlastně obléká,“ směje se a já s ní. Představa vyděšeného muže v showroomu Elegy (který rozhodně stojí za návštěvu!) je prostě dokonalá 😀 . Pokud chcete, aby vaše investice nebyla zbytečná, a obdarovaná, nebo vy sama, kabelku skutečně nosila, nemá smysl se pouštět do experimentů. Nechodíte-li často na večírky, luxusní třpytivé psaníčko vám bude dělat radost maximálně tak ve skříni, stejně jako velká shopperka do ruky, pokud jste zvyklá na volné ruce a dáváte přednost crossbody.

Eva Šedinová
Eva Šedinová, majitelka společnosti Elega

Marketing vs. zpracování
Dalším trendem, který je zvlášť v době sociálních médií dost výrazný, je, že mladí lidé nehledí na materiál či to, zda se jim bude kabelka hodit, stačí, že má na sobě populární značku,“ vysvětluje Eva. Na nákup vysněného „instagramového“ kousku si většinou lidé šetří několik měsíců, a poté mohou být zklamaní, že není vlastně ani z kůže, ale z polyuretanu či čehosi s tajemným názvem „eko kůže“. Samozřejmě i koženka má v nabídce své pevné místo, ať z důvodu jejího cruelty-free původu či ceny. „V dnešní době se vyrábí koženky k nerozeznání od kůže a naopak zase kůže jsou v dezénech k nerozeznání od koženky. Je to trochu paradox. Kůže je přírodní materiál, baví nás svou proměnlivostí, variabilitou, obecně platí za trvanlivější materiál, ale už ani u kvalitních koženek nehrozí, že vám v zimě popraskají, jak tomu bylo dříve.“

17880343_10155193913566823_8562033814826520359_o

Pátrejte
A jak poznáte kvalitní koženou kabelku? Odbornice z Elegy radí následující: „Na první pohled si ji zamilujete. Materiál se vám musí líbit na dotek. Veškeré švy a hrany musí být čisté a pravidelné. Kůže samotná nemusí být dokonalá, je to přeci přírodní materiál, můžou na ní být drobné nedostatky, drobné stínování, někde je struktura plnější, jinde drobná kresba.“ Ani to, že je kabelka vyrobená v Itálii, dnes nezaručuje stoprocentní kvalitu a také třeba férový přístup k zaměstnancům: „Klasický nešvar je ‚Made in Italy‘. To samozřejmě zvyšuje prestiž dané kabelky, ale to, že jsou v Itálii čínské vesnice, kde jsou pouze čínští dělníci přesunuti do Itálie, to už nikdo neřeší. V takových případech zcela chybí tradiční rukodělná evropská práce a pracovní podmínky dělníků bývají obvykle žalostné,“ vysvětluje Eva Šedinová, která ve své společnosti zaměstnává zhruba 80 lidí.

DSC_4926

Mohlo by se Vám líbit