Máma

Jak o sebe pečovat po císaři?

2.6.2016  | 
1757026

Každý rok přibývá v Česku žen, které přivedou na svět dítě císařským řezem. V současné době to už je asi každá čtvrtá matka včetně mě. Některé z nás nemají na výběr a některé tuto variantu volí dobrovolně. Nechci zde rozebírat, zda volba císařského řezu je správná, či ne. Každá žena má svůj rozum a své důvody! Raději bych probrala, jak o sebe pečovat po porodu císařským řezem.


Císařský řez se provádí buď v celkové narkóze, nebo stále častěji v epidurální anestezii, kdy je anestetikum vpraveno přímo do páteřního kanálu a znecitliví se jen dolní polovina těla. Tuto variantu jsem podstoupila i já. Věděla jsem tedy, co se se mnou děje, mohla jsem komunikovat s manželem, který byl u porodu a mohla jsem si pochovat právě narozeného syna. Po císaři mi zůstala příčná jizva v dolní části břicha. Pana MUDr. Darebného musím pochválit. Jizva je precizně udělaná, ale i tak k hojení potřebuji čas a péči.
Jak tedy na to?
Důležité je dodržovat hygienu, klidně i třikrát denně jizvu omývat a udržovat ji v čistotě po první dva týdny. Pak se postupně může jizva začít masírovat a promašťovat. Dvakrát denně jsem prováděla tlakovou masáže (Třicet vteřin prsty silně tlačte na jizvu a blízké okolí bez pohnutí ruky a prstů.), tedy jsem se alespoň snažila. Pravdou je, že jsem byla některé dny ráda, když jsem tento malý rituál, který má trvat přibližně 5 minut, provedla alespoň jednou 😀 Můj tip na hojení ran je Silicon Scar Treatment od Pharma Future. Tento krém jsem začala používat na doporučení mé kamarádky a nemohu si ho vynachválit. Rána se mi hojila skvěle, ale jestliže by některé z vás rána začala mokvat, bolet, zarudla, musíte urychleně navštívit lékaře, znamená to, že jizva hnisá a je třeba to řešit. Moje babička by v tomto případě použila Višňák – Višněvského roztok. Dá se koupit v každé lékárně. Začala jsem estetickou stránkou, ale v žádném případě nesmíme opomenout rehabilitace. To je pro naše tělo daleko důležitější.

fitko

Cvičení po císařském řezu
Obecně se po porodu doporučuje začít s dýchacími cviky, následně protahováním, posílením pánevního dna, a teprve později přejít k náročnějšímu cvičení. Jde sice na první pohled o jednoduché cviky, které ale mohou vašemu tělu skutečně prospět.

S těmito cviky jsem začala již třetí den po porodu:
1/ Vleže položte ruku pod pupík. Jemně přitáhněte spodní břišní svaly k zádům. Dýchejte normálně a držte kontrakci na pět pomalu odpočítaných dob. Měl by to být jemný, podpěrný pohyb; „vcucnutí“ neboť zadržování dechu zapojuje špatné svaly. Nakonec budete schopné provádět břišní stahy v jakékoliv pozici (vsedě, na boku). Snažte se o tři stáhnutí 1-3x každou hodinu nebo podobně a postupně přejít k držení deseti pomalu odpočítaným dobám.

2/ Představte si pánevní dno jako trampolínu mezi stydkou kostí a kostrčí. Jemně přitáhněte nahoru jako kdybyste chtěli zastavit moč nebo chtěly zadržet plyny. Držte kontrakci a pomalu počítejte do pěti. Cvičení provádějte v různých pozicích a snažte se dokončit pět kvalitních kontrakcí 4x denně. Trénujte pánevní dno, jednou dlouhými a podruhé krátkými a silnými kontrakcemi. Nakonec byste měly být schopné deseti opakování, při každém držet 10 počítání, ráno a večer.

3/ Posaďte se zpříma na postel a stáhněte břišní svaly a pánevní dno. Zvedněte nohu a natáhněte koleno. Držte na pět počítání, dejte dolů a opakujte na druhou nohu, 5x na každou stranu. Postupně přejděte k 10-ti na každou nohu. Seďte s prodlouženou páteří a udržujte přirozené zakřivení spodních zad.

Po ukončení šestinedělí jsem navštívila World Gym, kam jsem před porodem chodila a nechala si poradit od trenéra Tomáše Kupce, který se mnou cvičil i v průběhu celého těhotenství.

Doufám, že Vám můj malý manuál alespoň trochu pomůže a budu ráda, když napíšete do komentáře i své rady a tipy na péči o jizvu a cvičení po císaři.

1757025

Mohlo by se Vám líbit